درمان مالاریا با زهر زنبور عسل؛ زهردرمانی راه حلی قدیمی برای مالاریا


 


زهردرمانی یک روش بسیار پیچیده است که می توان از آن برای درمان مالاریا استفاده کرد. با این حال به نظر می رسد تحقیقات جامع تری در این زمینه نیاز است.


مالاریا نام یک بیماری کمتر شناخته شده در ایران است. علت این موضوع این است که تاکنون گزارش بسیار معدودی در مورد بیماری مالاریا در ایران به ثبت رسیده است. با این حال بعدی نیست در سفرهای خارجی به ویژه سفرهایی که به عنوان تورهای گردشگری به آفریقا انجام می شود، هر فردی به مالاریا مبتلا گردد. جالب است بدانید که این بیماری که از طریق نیش پشه منتقل می شود، با نیش زنبور یا زهر زنبور قابل درمان است!

آشنایی با بیماری مالاریا یک نیاز عمومی در جامعه ایران است. این بیماری در یک سال حدود 210 میلیون نفر در جهان را به خود مبتلا می کند و نزدیک به 500 هزار نفر در سال، به دلیل بروز این بیماری جان خود را از دست می دهند. اگرچه همانطور که اشاره شد بیشترین ابتلا به این بیماری در آفریقا گزارش شده است؛ اما به نظر می رسد کل جهان در معرض این خطر قرار دارد. بیماریی که ممکن است در خواب و در یک گزیدگی ساده به بدن شما منتقل شده و شما را به سمت مرگ بکشاند، قطعا ارزش وقت گذاشتن برای آشنایی با آن و روش درمانش را دارد.

؛؛  در این مطلب سعی شده تا به صورت خلاصه به نکاتی در مورد بیماری مالاریا پرداخته شده و یکی از روش های درمان آن، یعنی درمان مالاریا با زهر زنبور عسل را با هم مرور کنیم. اگرچه این بیماری الان در کمین ما نیست، اما توصیه می کنیم اطلاعات خود را در مورد بیماری مالاریا افزایش دهید.

مالاریا چیست؟
مالاریا یک بیماری انگلی است. این بیماری از طریق گزیدن پشه آلوده به انگل مالاریا وارد بدن انسان می شود. مالاریا علائم مختلفی دارد که از مهمترین آن ها می توان به تب و لرز شدید اشاره کرد. با این حال این علائم ممکن است متفاوت باشند. بیماری مالاریا عموما در آب و هوای گرم و خشک وجود دارد؛ اما نمی توانیم از رشد بالا و افسارگسیخته این بیماری در مناطق استوایی و نیمه استوایی در آمریکای جنوبی یا شرق آسیا سخن نگوییم. البته همچنان آفریقا از مستعدترین مناطق برای رشد و شیوع مالاریا است.

روند انتقال و شیوع مالاریا به این صورت است:

 

*    تغذیه پشه از مواد یا افراد مبتلا به مالاریا
*    گزیده شدن انسان توسط پشه آلوده به انگل مالاریا
*    لانه گزینی انگل در کبد انسان و رشد در این ناحیه
*    انتقال به خون و آلوده شدن گلبول های قرمز به انگل مالاریا و رشد سریعتر این انگل.
*    انفجار سلول های خونی در مدت زمان 2 یا 3 روز. در این شرایط فرد مبتلا با انفجار سلول های خونی دچار علائم مالاریا می شود و این سیکل ادامه پیدا می کند.


مالاریا قابل سرایت از فردی به فرد دیگر بوده و از بیماری های مسری محسوب می شود. با این حال انتقال آن تنها از طریق خون خواهد بود. یعنی استفاده از سرنگ آلوده، تیغ آلوده و... یا انتقال از مادر به فرزند امکان پذیر است. علاوه بر این اگر پشه ای شما را نیش بزند، می تواند ناقل مالاریا باشد.

به طور کلی، خطر ابتلا به مالاریا در مکان هایی که میزان شیوع آن زیاد است، بسیار بالاست. در حال حاضر سفر به این مناطق از جهان شما را در معرض ابتلا به مالاریا قرار می دهد:


*    کشورهای آفریقایی به ویژه در جنوب صحرای بزرگ آفریقا
*    گینه جدید
*    جمهوری دومینیکن
*    هائیتی
*    هند
*    سریلانکا
*    و...


درمان مالاریا هنوز روش مشخصی ندارد. برای درمان این بیماری از روش های ترکیبی و داروهای مختلف موجود استفاده می شود. کلروکین فسفات یکی از روش های رایج برای درمان مالاریا است که نمی تواند به صورت قطعی مورد تایید باشد. دانشمندان و محققان زیادی در سراسر دنیا در حال مطالعه بر روی درمان مالاریا هستند. با این حال به جز طب جایگزین، هیچ روش دقیقی برای درمان این بیماری مطرح نشده است.

زهر زنبور به کمک درمان مالاریا می آید
یکی از روش ها در طب جایگزین شرقی استفاده از زهر زنبور عسل برای درمان مالاریا است. این روش اگرچه هنوز به اثبات علمی نرسیده است، اما از گذشته مورد استفاده قرار گرفته و نتایج چشمگیری از خود نشان داده است. زهر زنبور عسل می تواند برای درمان مالاریا با حمله به انگل های ایجاد شده در کبد و خون، این بیماری را کنترل کرده و به سمت بهبودی و درمان پیش ببرد.

به نظر می رسد اولین بار در سال 1979 یعنی دقیقا یک سال پس از کشف انگلی و بیماری مالاریا، استفاده از زهر زنبور برای درمان مالاریا مطرح شد. دانشمندی به نام هریسال در این سال فاش کرد که در دهه 50 یعنی حدود 30 سال قبل از این روش برای درمان مالاریا کارگران نزدیک رود دانوب استفاده کرده است. این در حالی است که در آن زمان داروهای موجود هیچ تاثیری بر روی مالاریا نداشتند؛ اما هریسال موفق شده بود تعداد زیادی از مبتلایان را درمان کند.

این دانشمند به دلیل مشکلات موجود در آن زمان نتوانسته بود روش مالاریا با زهر زنبور عسل را فاش سازد. نکته جالب توجه اینجاست که 2 سال قبل، یعنی در سال 1977 نیز فردی به نام یوریش از درمان مالاریا با زهر زنبور خبر داده بود. همین اعلام یوریش باعث شد تا هریسال نیز به روش درمانی خود اذعان کند. در این مطالعه بیان شده که برای درمان مالاریا نیاز به 15 نیش از زنبور است.

در حال حاضر، دانشمندان زیادی هم در شرق آسیا و هم در اروپا و امریکا در حال تحقیق بر روی زهر زنبور عسل به منظور داروی مالاریا هستند. اگرچه هنوز هیچ نتیجه قطعی در این زمینه وجود ندارد؛ اما گزارش های مطلوبی به دست آمده که نشان می دهد زهر زنبور می تواند انگل مالاریا را از بین ببرد یا در بسیاری از موارد گسترش آن را کنترل کند.


سخن آخر !
زهردرمانی یک روش بسیار پیچیده است که می توان از آن برای درمان مالاریا استفاده کرد. با این حال به نظر می رسد تحقیقات جامع تری در این زمینه نیاز است. به طور کلی بهتر است در درجه اول از ورود به کشورهای پرریسک اجتناب کنیم و اگر به این کشورها سفر کردیم، حتما از ترفندهایی استفاده کنیم که احتمال گزیده شدن با پشه های مبتلا به مالاریا را کم می کند. اگر هم به مالاریا مبتلا شدیم، سریعا به پزشک مراجعه کرده و روش درمانی با زهر را نیز به خاطر داشته باشیم.